B2B Markkinointi ja myynti

B2B myynti markkinointi verkkosivut liidit myynnille myynnin liidit

B2B MYYNTI – LIIDIT VERKKOSIVUILTA

Hyvin toteutetut B2B verkkosivut tukevat ja helpottavat myynnin työtä tuomalla liidejä verkkosivulta myyntiputkeen. B2B verkkosivujen tarkoitus on tuoda myynnille liidejä ja kertoa tarkemmin liidin kiinnostuksista ja tarpeista. Myyjän on huomattavasti helpompi lähestyä tällaista liidiä ja saada myytiprosessi käyntiin.


B2B markkinointi tukemaan myyntiä

Suosittelen, että sivut toteutettavan WordPress-julkaisualustalle, joka on yksi maailman suosituimmista verkkosivualustoista. WordPressin parhaimpia ominaisuuksia B2b verkkosivujen alustaksi on sen hakukoneoptimoinnin ominaisuudet ja sivuston monipuolinen muokattavuus. Sivustolla kannattaa esitellä yrityksen edustamia ja myymiä tuotteita, palveluita tai ratkaisuja. Nämä kannattaa esitellä niin, että yrityksen potentiaaliset asiakkaat löytävät tuotteet helposti Googlen hausta, joko orgaanisen haun tai maksetun mainonnan kautta. Tämän lisäksi kannattaa toteuttaa myös muunlaista markkinointia, joka tuo sivustolle olemassa olevia asiakkaita ja uusia potentiaalisia asiakkaita. 

 

MITEN SAAT B2B MYYNNILLE LIIDEJÄ VERKKOSIVUILTA?

 

MYYNTIPROSPEKTEJA KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ

Lähtökohta on, että sivuston sisältö täytyy kiinnostaa potentiaalista asiakasta ja sen teknisten ominaisuuksien täytyy tukea helppoa ja mukavaa käytettävyyttä. Sen lisäksi sivustolle upotetaan teknologiaa, joka tunnistaa yrityksen ja kertoo myynnille, että mistä yrityksestä on vierailtu ja millaista sisältöä on katsottu. Tämä antaa myynnille jo paljon enemmän, kuin kylmien liidien läpi soittelu, sillä nyt tiedetään, että yrityksessä on kiinnostusta kyseisistä palveluista tai tuotteista. 

 

CALL TO ACTION – TAVOITTEELLISTA B2B MARKKINOINTIA 

Seuraava askel on erilaisen ladattavan sisällön tuomisen sivustolle, kuten esimerkiksi Gartnerin raportit tai muut ladattavat oppaat, jotka tarjoavat liidiä kiinnostavaa ratkaisuja ja neuvoja. Opas tietenkin upotetaan portin taakse, jonne pääsee vain täyttämällä omat henkilö- ja yhteystiedot, josta tiedot välittyvät automaattisesti myyjälle, jonka kannattaa ottaa yhteyttä liidiin mahdollisimman pian ja tiedustella tarpeita. Yksi vaihtoehto on asettaa markkinoinnin tavoitteeksi call to action eli toiminnot mitä halutaan sivustolla vierailijan tekevän. Tavoite voi olla esimerkiksi, että vierailija ottaa yhteyttä soittamalla tai jättää omat yhteystietonsa.

 

MARKKINOINTITEKNOLOGIA TUNNISTAA VIERAILIJAN 

Kolmas askel voi olla HubSpotin tai vastaavan alustan integroiminen sivustolle. Alustaa voi myynti hyödyntää CRM:nä, johon kerätään opportunityt, toteutuneet kaupat ja asiakasrekisterin. Lisäksi sinne voidaan tuoda potentiaalisten asiakkaiden lista, joille voidaan toteuttaa markkinointia sähköpostien, sosiaalisen median tai hakukampanjoiden kautta. Hubspot tuo liidit taas askeleen lähemmäksi myyjää, sillä nyt parhaassa tapauksessa tiedetään, että kuka yrityksestä on sivustolla vieraillut ja millaista sisältöä hän on katsonut. Tätä tietoa voi hyödyntää suoraan myynti olemalla suoraan yhteydessä liidiin tai markkinointi, joka voi kohdistaa liidiin lisää markkinointia, joka tukee liidin kehittymistä potentiaaliseksi asiakkaaksi. 

Mikäli sinua kiinnostaa kuulla ja keskustella tarkemmin niin suoraan yhteyttä tai voit odotella, että otamme sinuun yhteyttä!

 

Kirjoittaja on työskennellyt B2B markkinointi ja myyntitehtävissä vuodesta 2003, joista vuodet 2007-2016 IT-alalla markkinoinnissa pohjoismaisessa johtavassa ohjelmistoyhtiössä. 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.