fbpx

InBound markkinointi

inbound marketing marketing automation inboun markkinointi

InBound markkinointi tarkoittaa mielestäni järjestelmällistä työskentelytapaa, jossa mietitään tarkkaan mitä, miksi ja kuinka asioita tehdään. Suunnitelmallisuus ja asioiden kirjaaminen auttavat mittaamaan markkinoinnin ja myynnin tuloksia, jotka kertovat parhaimmat kohderyhmän ja suosituimmat tuotteet tai palvelut tai tehokkaimman markkinointi keinon.  Erityisen tärkeää on asettaa tavoitteet, josta helposti varsinkin aloittaessa tahdotaan luistaa, mutta jotka viime kädessä kertovat projektin ja markkinoinnin onnistumisen.

InBound Markkinoinnin keskiössä voi olla verkkosivut tai esimerkiksi sovellus (Mobiili App), johon kävijät ohjataan ja jonka kautta määritellään kontaktin suhde yritykseen (esim. liidi tai asiakas). Kaikki verkkosivujen ja muiden markkinoinnin teknologioiden kautta kertyvä data kerätään yhteen järjestelmään ja rekisteriin (CRM).  ”Kuumat liidit” ohjataan CRM:ssä myyjille yhteydenottoa varten (b2b yrityksissä) ja muut markkinoinnin tuleviin kampanjoihin kampanjoihin.

InBound markkinoinnin hyödyt ovat mitattavissa. Käytännössä pystytte mittaamaan markkinoinnin tulokset ja myynnin tulokset. Pystytte optimoimaan markkinoinnin tehokkaimmalle kohderyhmälle oikean aikaisesti eri kanavissa. Myynti varmasti arvostaa sitä, että tietää mistä yrityksestä ja kuka on käynyt verkkosivuillanne ja millä sivulla hän on käynyt. Järjestelmä pisteyttää myös liidit ja kertoo keneen kannattaisi olla yhteydessä. Automaatiossa voidaan myös määritellä esimerkiksi, että tietyn yrityksen liidit ohjataan automaattisesti ennalta määritellylle myyjälle. Automaation voi viedä pidemmälle ja ohjata vain tietyn käyttäytymistyypin omaavat liidit Ruotsista myyjälle x tai liidin vierailtua toistamiseen sivustolla.

InBound markkinoinnin teknologioita on lukuisia ja oikean omaan tarkoitukseen sopivan teknologian löytäminen voi olla haastavaa. Marketo ja HubSpot ovat ehkä tunnetuimmat, mutta on olemassa myös edullisimpia teknologioita. Teknologioita yhdistelemällä päästään samaan tehokkuuteen kuin edellä mainituilla, mutta huomattavasti edullisemmilla käyttökustannuksilla ja nopeammalla käyttöönotolla.

Suosittelen kokeilemaan kolmen teknologian yhdistelmää inbound markkinointi -ratkaisuna(CRM, Marketing Automation & Analytics), joiden aloituskustannukset ovat edullisimmillaan vuonna 2019 noin 100€ kuukaudessa. Toki lisäksi tulevat markkinointiin käytettävät kustannukset, mutta sen asettamisessa auttaa, kun määritellään markkinoinnin tavoitteet, strategia ja käytettävät markkinoinnin alustat.

Mikäli heräsi kysymyksiä ja olet kiinnostunut kuulemaan lisää tästä kombinaatiosta niin ota yhteyttä!  Voit toki jättää myös kommentin ja pyrin vastaamaan parhaani mukaan. Nopeiten saat toki yhteyden soittamalla tai jättämällä yhteydenottopyynnön.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.